Balkan-turen i tal og tanker

En måned er gået siden vi kom hjem til Odense fra vores rundrejse i det syd-østlige Europa.
Der har været meget at komme tilbage til - det har været skønt at komme i haven igen, at se familie og venner, at nyde sommerhuset og at finde en rytme i den langsomt tilbagevendende hverdag.
Men det er vildt, hvor lidt man faktisk kan nøjes med på tur i autocamperen uden at føle, man rigtigt mangler noget.

Der er også gået en del tid med at få nulstillet efter turen. Wildma har fået en grundig udtømning og rengøring, så hun er klar til nye eventyr (Hun har allerede været afsted på to kortere ture i Danmark), og så er der gået meget god tid med at få alle billederne fra turen sorteret og redigeret.
Et udvalgt udsnit på 150 billeder der viser turen med et par billeder om dagen kan findes her:

Onedrive-album "Balkan-150"

Vi har også tænkt. Tænkt, på om vi har lært noget af turen, som andre måske også kunne få glæde af, hvis de skulle kaste sig ud i et lignende projekt. Så her kommer en opsummering af turen i tal og tanker:

• Vi var undervejs i 62 dage (61 overnatninger)
  • Vi kørte 10.200 km
    • Det svarer til ca. 165 km pr. dag, og det har faktisk været meget passende for alle i familien. Vi kom fremad, og samtidigt var der også tid til at opleve verden omkring sig, uden at køre non-stop.
  • Det er blevet til ca. 190 timers kørsel. Det svarer til nogenlunde 53km/t i snit på alt fra motorvej til snæver bumlevej op og ned ad bjerge.
  • Vi har været igennem 17 lande (overnattet i de 16 af dem):
    • Danmark, Tyskland, Polen, Slovakiet, Ungarn, Serbien, Kosovo, Nordmakedonien, Grækenland, Albanien, Montenegro, Bosnien-Hercegovina, Kroatien, Italien, Slovenien, Østrig og Tjekkiet
  • ... Og krydset landegrænser 24 gange - ja, det bliver til lidt ind og ud af flere lande (Hurra for Schengen-samarbejdet; det er meget lettere indenfor EU!)
  • Vi har overnattet på 10 campingpladser, 2 gange i lånt lejlighed og resten af nætterne på naturpladser rundt omkring, hovedsageligt fundet via app'en Park4Night
  • Vandret omkring i 13 Nationalparker og utallige steder optaget i UNESCOs verdensarv
  • Vi er blevet 1 vandmelon-plante rigere, som rejste med os i 5 uger fra Serbien
  • Birk er blevet 400 gram tungere undervejs (ja, det sætter sig lidt på sidebenene, når primær kost er butterdej med feta)
  • Vi andre er måske blevet lidt lettere, for vi har tilbagelagt 163km til fods i bjergene. Hertil kommer masser af byvandring + det løse.
  • ... og vi har kun mistet én skammel, et sæt babysokker og en nederdel undervejs på hele turen, i Montenegro, hvor vi kom til at køre fra dem... Ups
  • Turen alt inklusiv har kostet i omegnen af 40.000 DKK (minus leje/køb af autocamper)
    • dvs. brændstof, mad og drikke, entré til oplevelser, overnatning, diverse dims købt undervejs - og store mængder af lækker is.
    • Det kan også gøres billigere, men vi har prioriteret god forplejning og relevante kulturoplevelser på hele turen.

Mad og drikke
Med en baby ombord, som skulle lære at spise rigtig mad på turen, var der grundlag for mange bekymringer og food-prepping. Men i stedet besluttede vi at lade det gå, som det ville. Vi har haft glas-grød med som backup på alle udflugter, og drikkeflasken har fulgt Birk tæt. Udover det, så har han bare fået serveret det, vi andre fik, og han har spist alt med største fornøjelse.

Én af vores overvejelser inden vi tog afsted handlede om sikkerheden for rent drikkevand, så vi ikke afhang af at skulle købe flaskevand alle steder. Løsningen endte med at blive en 3 liters vandrensnings-system fra Lifestraw.
Det fungerede perfekt - vi tappede vand på Wildma på diverse vandposter undervejs, og tappede løbende drikkevand over i en flaske via Lifestraw-systemet. Så kunne vi altid få rent, koldt drikkevand fra køleskabet.
Ingen af os blev syge undervejs; om det har været systemets skyld eller rent held vides ikke - men det virkede i hvert fald for os.

Ruten - planlægning og oplevelser
Den overordnede rute havde vi lagt fra start: Hurtigt sydpå, så vi kunne opleve noget, vi ellers ikke ville kunne på en kortere tur. Sydpå blev indlands, men nordpå blev langs kysten, h
vor vejret måske var bedre senere på forsommeren. Og hvis vi kunne nå til Grækenland, ville det være fedt, men ikke et kritisk mål. Af nødvendige stop undervejs var en ven i Polen, en lånt lejlighed i Kosovo og bedsteforældre-besøg i Montenegro. Alt andet ville vi planlægge undervejs.

Inden afgang havde vi forestillet os, at vi ville planlægge 3-4 dage frem ad gangen. Det havde en anden børnefamilie i vores omgangskreds haft glæde af, da de var på autocamper-tur.
Men det viste sig hurtigt at vores planlægnings-gen ikke rakte til dette - og da planlægningen ofte var baseret dels på steder vi gerne ville se, dels hvor vejret var godt, og dels på, hvor længe Birk lurede den i autostolen, blev det nærmest altid til at morgendagens program blev sat aftenen før.
Det fungerede rigtig fint for os. Især fordi overnatningspladser var så overraskende lette at finde (hurra for Park4Night, selv i de mindre berejste lande!). Det hjalp også, at vi var så tidligt afsted på sæsonen, at det ikke var nødvendigt at booke overnatning på forhånd (dog var nogle campingpladser ikke åbnet for sæsonen endnu).

Vi er ikke dygtige til at sidde stille. Så de små og nære oplevelser, får vi kun, når vi tvinger hinanden til at sætte tempoet ned. Særligt Morten holder ikke til mange minutters ingenting, og vi har derfor talt meget om, hvorvidt vi skulle have indlagt flere overlægger-dage hvor vi ikke havde noget vi skulle se, men vi blot kunne slappe af og nyde freden. Det skete en eller to dage, når vi virkelig var mætte af oplevelser, men ellers er vi glade for, at vi prioriterede aktiviteter og tusind indtryk over roen. Roen fik vi i stedet om aftenen, når myggene kom frem, mørket faldt på, og Birk gik omkuld.

Vi endte med at nå hele vejen til Grækenland, den tur vi havde drømt om - og vi tegnede løbende ruten ind på et kort, efterhånden som Wildma bevægede sig rundt i verden:

Med baby-Birk ombord

Birk var 7 måneder ved afgang og 9 måneder ved hjemkomst. Det er let at rejse med en baby på den størrelse, og vi kan klart anbefale autocamper som metode. Han har sovet alle sine nætter i de samme omgivelser, og han har haft sine forældre helt tæt på hele tiden. Mad er let med køleskab, komfur og vand lige ved hånden, og man kan altid bare holde ind og tumle lidt i sengen, hvis han får brug for en pause - selv i regnvejr.

Vi medbragte kun tøj et nummer for stort, og kunne derfor nøjes med at købe bleer, vådservietter og grød undervejs. Næsten alle steder, har vi kunne finde bleer uden parfume og grød uden sukker. Eller som minimum bare havregryn - ofte i fitnessafdelingen i supermarkeder.

Udover tøj, puslegrej og lidt håndkøbsmedicin har vi haft stor glæde af at medbringe:

• et minimum af legetøj. Alt er legetøj i den alder.
  • drikkedunk, som kan bruges i autostolen
  • sammenklappelig højstol
  • bærerygsæk til bjergene
  • babyjogger til byerne
  • en kedel til komfuret = turbogrød
  • en tykt tæppe, som måtte ligge på al slags underlag

Vi burde også havde haft en turbo-vikle af en art, til når han blev træt af joggeren, samt tøj, som kunne holde til at kravle. Det lærte han nemlig undervejs, og det kostede sokker.

En ekstra bonus ved 2 måneders nærvær fra begge forældre var, at Mys opstart på arbejde ikke påvirkede Birk. Han var vant til at Morten var der, og ænsede knap at My var væk.
Vi er meget glad for, at vi har haft mulighed for at træffe sådan et valg.